Stichting Even Geen Vlees dient 22.000 handtekeningen in tegen vleesreclames

Afgelopen dinsdag 4 december 2018 heeft de stichting Even Geen Vlees onder leiding van milieuactivist Armanda Govers ruim 22.000 handtekeningen aangeboden aan Tweede Kamerleden Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren), Corrie van Brenk (50PLUSpartij), Laura Bromet (Groenlinks), William Moorlag (PVDA) en Arne Weverling (VVD).

Met het indienen van de petitie ‘Een Onsje Minder Vleesreclame’ wil de stichting dat de overheid verantwoordelijkheid neemt en reclame voor een ongezond en onduurzaam aanbod aan banden legt.

Volgens onderzoek gedaan door Adfact in opdracht van Govers wordt momenteel gemiddeld 40% van het reclamebudget van Nederlandse supermarktketens ingezet voor reclames met vlees erin. Dit verhoudt zich als volgt met reclames voor vleesvervangers:

Infographic: Michelle Wighman I

Volgens het onderzoek zijn dit de vijf grootste reclamemakers voor vlees:

  1. Lidl 38,4 miljoen euro (51% van het totale budget)
  2. Jumbo 29,8 miljoen euro (40% van het totale budget)
  3. Albert Heijn 24 miljoen euro (31% van het totale budget)
  4. Plus 16,6 miljoen euro (38% van het totale budget)
  5. Aldi 13,7 miljoen euro (59% van het totale budget)

Met de petitie wordt de regering, en in het bijzonder de Minister van Economische Zaken & Klimaat, de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn & Sport gevraagd haar verantwoordelijkheid te nemen en een wettelijk verbod op vleesreclame in te voeren.

Zelf kiemgroenten kweken? Zo doe je dat
Vegan en op reis: even kennismaken!