De voordelen van meal preppen

Als student had ik altijd een onregelmatig ritme waardoor ik het soms moeilijk vond iedere dag drie gezonde maaltijden voor mezelf te maken, en nu ik werk merk ik dat het nog steeds soms zoeken is naar de tijd alhoewel ik wel meer regelmaat heb waardoor het makkelijker word om te plannen wanneer ik eten kan gaan voorbereiden.

 

Iets wat me in mijn studententijd en nu nog steeds regelmatig helpt is om te meal preppen. Naast dat het voor mij enorm handig was en is helpt het ook nog eens food waste tegen te gaan.

 

 

Wat is meal preppen?

 

Het is eigenlijk de tijd die je normaal nodig hebt om je eten te maken iedere dag samenvoegen door een langere tijd in te plannen op een dag waarin je meerdere maaltijden voorbereid waardoor je later in de week hier niet meer zoveel tijd aan hoeft te besteden. Ideaal als je een druk of onregelmatig schema hebt. Je verplaatst dus eigenlijk tijd van momenten doordeweeks waar je je tijd ook heel goed voor andere dingen kan gebruiken naar een rustiger moment waar je in rust je tijd kunt besteden aan het voorbereiden van eten.

 

Hoe doe je dat nou?

 

Iedereen doet het op zijn eigen manier, zo zijn er mensen die een zondag inplannen om alle maaltijden voor de komende week voor te bereiden, maar zelf is dat niet hoe ik het aanpak. Ik zorg wel dat ik aan het begin van de week zo goed als al mijn boodschappen in huis heb waardoor ik daar al geen tijd meer aan hoef te besteden, en vaak kook ik een paar keer in de week grotere hoeveelheden avondeten waardoor ik voor een paar dagen eten heb en dus minder tijd hierin hoef te steken.

 

Let erop dat als je gaat meal preppen, of dat nou is voor de hele week, een paar dagen, of je ontbijt voor de volgende ochtend dat je niet te veel maakt, en eten gebruikt wat er ook tegen kan als je het even van tevoren bereid. Bananen en avocados bijvoorbeeld vinden het niet zo leuk om twee dagen voor ze gebruikt gaan worden al in stukjes worden gesneden en hun schil verliezen.

 

 

Online zijn een hele hoop youtube filmpjes te vinden over meal prep ideeen, recepten, maar blijf vooral bij jezelf. Hou jij ontzettend van pasta? Maak dan een grote pan pasta. Hou je echt absoluut niet van havermout? Maak het dan ook niet voor vijf dagen.

 

Meal preppen kan enorm helpen om food waste tegen te gaan. Door te plannen wat je gaat maken, en alleen daarvoor eten in huis haalt is er een kleiner risico dat je eten in huis hebt wat bederft. Bedenk alleen goed welke recepten er lang goed blijven, en dus handig zijn te gebruiken, en voor anderen of er een optie is om je gemaakte eten langer goed te houden. (bijvoorbeeld invriezen, inmaken, wecken) zo kun je bananenbrood heel goed invriezen.

Vegan en op reis - Kardemom, knoflook en curry