Plastic Revolution

Plastic leeft! Aan de lopende band lees je berichten over steden en landen die stoppen met single-use plastic en ook op social media merk je dat mensen hun buik vol hebben van plastic rietjes, voorverpakte mango’s en colaflesjes in de bosjes. Nu we weten dat plastic ook letterlijk in onze buiken terecht komt, is het tijd dat het gebruik ervan drastisch verminderd wordt. Oftewel het is tijd voor een Plastic Revolution!

 

Microrevoluties

Of de mensen bezig zijn met plastic? ‘Zeker!’ zegt ingenieur en plastic-expert Daniël Poolen. ‘Het houdt mensen nog meer bezig dan de klimaat-verandering. Vooral omdat plastic een tastbaar iets is, CO2 kan je niet zien of ruiken.’ Poolen is een van de sprekers in de grote zaal van Pakhuis De Zwijger waar vandaag de aftrap is van de Plastic Revolution, een initiatief van One World en De Goede Zaak. Het doel van Plastic Revolution is het terugdringen van het plasticgebruik in Nederland. Dit willen ze doen door burgers enthousiast te maken voor het opzetten van eigen, kleinschalige initiatieven. Of zoals een dame in de zaal het zo daadkrachtig zegt: ‘ik wil een microrevolutie beginnen!’

 

 

Zwerfafval opruimen

Maar ja…hoe begin je een microrevolutie? Volgens de initiatiefnemers hoeft het niet ingewikkeld te zijn. Alles wat je doet is meegenomen. Wat wel belangrijk is dat je iets doet wat je zelf leuk en nuttig vindt (anders houd je het niet vol). Als je besluit om elke week tijdens je rondje door het park het zwerfafval op te ruimen, dan ben je al goed bezig. Vergeet niet: zien opruimen, doet opruimen, dus wie weet wie je op het idee brengt om hetzelfde te doen. Wil je je opruimrondje nog iets effectiever aanpakken, dan kan je de app Litterati installeren en foto’s maken van je gevonden flesjes of blikjes. Op deze manier wordt zwerfafval in kaart gebracht en zien producenten wat de effecten zijn van hun warsheid omtrent het heffen van statiegeld.

 

#backtosender

Zeer actief in de strijd voor statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes is Recycling Network Benelux. Volgens projectcoördinator Suze Govers  deponeerden ze laatst in verband met hun #backtosender campagne nog een aantal gigantische zakken vol Spa-flesjes op de stoep van het hoofdkantoor van het watertje. Aan mensen die een soortgelijke actie willen doen op kleine schaal, geeft zij de volgende tip: stop een gevonden blikje of flesje in een envelop en stuur hem onder een antwoordnummer naar het hoofdkantoor van de drankproducent. De kosten zijn dan voor hun en je begrijpt: daar zijn ze niet blij mee. Hoe meer signalen er komen van burgers die de troep in hun plantsoen, bos of straat beu zijn, hoe eerder volgens haar overheid en producenten zullen zwichten voor de druk.

Maak je eigen campagne!

Wil je je micro-campagne nóg iets serieuzer aanpakken, dan kan je bijvoorbeeld denken aan je sterk maken voor het gebruik van herbruikbare plastic glazen op jouw dorpsfeest of het verspreiden van zero waste-stickers waarmee bijvoorbeeld jouw bakker aan kan geven dat hij het niet gek vindt als klanten met hun eigen broodzak aan komen zetten. Maar ook kan je -ik noem maar een naam- Nivea aanschrijven dat je wil dat ze stoppen met het gebruikt van plastic verpakkingen. Deel je je acties ook nog eens op social media, dan laat je je omgeving weten dat je hier mee bezig bent. Hierdoor willen vrienden je misschien willen helpen met je actie of besluiten ze gewoon om voortaan zelf een broodzak mee te nemen naar de bakker. Het gaat erom mensen in je omgeving bewust te maken van het feit dat ze óók iets kunnen doen. Alleen wijzen naar het bedrijfsleven en de overheid lost niks op. Samen in actie komen wel.

 

Wil je graag meer weten waarom plastic zo’n probleem vormt of wil je  inspiratie op doen voor je toekomstige actie? Neem eens een kijkje op de campagnepagina van The Plastic Revolution. Op deze site is ook de mogelijkheid om campagnes aan te maken en aandacht en handtekeningen vragen te voor je eigen actie. Succes met jouw microrevolutie!

Plastic niet zo fantastic
Haai Pippie Langkous
NO COMMENTS

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.