Duurzame Week: De impact van vrijwilligers

Duurzame Week is met meer dan 10.000 bezoekers het grootste duurzaamheidsevenement van Nederland. Het evenement verbindt bezoekers, ondernemers en overheden met als doel het creëren van een groenere samenleving en toekomst. Tijdens de derde editie van Duurzame Week (20 t/m 27 oktober) kun je op verschillende locaties rondom het Jaarbeursplein in Utrecht kennismaken met alles op het gebied van duurzaamheid. Er worden o.a. lezingen en workshops georganiseerd, maar er is ook ruimte voor entertainment (food, drinks, muziek).

 

Even voorstellen

PR en Marketing expert Clemens Streng is 35 jaar, komt uit Utrecht en werkt sinds 2017 als vrijwilliger bij Stichting Duurzame Week. Als Communicatiemanager probeert Clemens op zijn manier een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de samenleving. Vandaag vertelt hij ons over zijn persoonlijke ervaringen als vrijwilliger bij Stichting Duurzame Week.

 

Clemens Streng – Communicatiemanager Duurzame Week

 

Hoe het allemaal begon

“Duurzame Week (DW) is in 2015 door Margit Végh en Koen Kooper in het leven geroepen. Zij geloven dat je grote impact kunt creëren door particulieren, ondernemers en overheden een podium te bieden om te inspireren, verbinden en activeren. We moeten het met z’n allen doen. Met DW maken we het buzzword ‘duurzaamheid’ voor iedereen toegankelijk.

 

Toen ik in 2017 begon als vrijwilliger was de DW al uitgegroeid tot een week die uitpuilde van de workshops, challenges, lezingen, een markt, pubquiz, panelgesprek, awards, … Destijds met een festivalhart, een grote glazen kas, centraal op het Domplein. Dit jaar slaan we opportunistisch de handen ineen met partners als ANNE (Alle Nederlanders Naar Energieneutraal), Climate Planet en The Green House restaurant. Daar vinden veel programma-items plaats.”

 

Gescout bij de Frietwinkel

“In een oriëntatiefase tot meer maatschappelijk bijdragen kwam ik via een domino van ontdekkingen – Tegenlicht-bijeenkomst ‘Verticale landbouw’, VOKO Utrecht (voedselcollectief) en Utrechtse Euro – bij een meetup van de DW. Daar werd ik gescout door het vrijwilligersteam (mogelijk toen ze mij meevroegen voor een patatje na bij De Frietwinkel). Niet lang daarna begon ik als medewerker communicatie en ben sinds dit jaar onderdeel van het kernteam als Communicatiemanager.”

Balanceren voor vrijwilligers

“Met DW hopen wij de samenleving te verduurzamen, bewustzijn te creëren over keuzes (en daaruit volgend duurzamer gedrag) en samenwerkingen tussen particulieren, ondernemers en overheden te stimuleren. Hiervoor hebben wij natuurlijk sponsors nodig, maar ook een duurzaam team en continuïteit. Ondanks het grote enthousiasme en de toewijding van het vrijwilligersteam verlaten ze het project omdat ze afgestudeerd zijn en een betaalde job gaan zoeken. Het is niet dat zij niet willen blijven maar buiten een enorm interessant netwerk, fantastische sfeer en een mooi doel, kunnen we hen niet aan ons binden. Hoe goed en leuk het ook is, het vergt een hoop balanceerwerk voor veel vrijwilligers: Het is en blijft een nevenactivieit.”

Aim for the Sky vs Realisme

“Het is ongelooflijk wat dit fantastische vrijwilligersteam voor elkaar krijgt. We waren nog even behouden over wat we konden realiseren in 2018, maar momenteel staat er een programma met meer dan 65 items en de keynote speakers komen daar nog bij.

 

Natuurlijk ondervinden we ook wel eens moeilijkheden. Na 2017 hebben we met het team een reset meegemaakt (verloop). Qua planning was dat een enorme uitdaging. We hadden niet overal de ervaring die nodig was. Uiteindelijk zoek je de balans tussen ‘aim for the sky’ en ‘wat kunnen we opportunistisch, realistisch bekeken voor elkaar krijgen’. Dat was een interessante fase om door te gaan met het team, omdat je elkaar daarin leert kennen, soms de waarheid moet vertellen en een hoop leert en bijstelt.

 

Motivatie voor DW

“Wat mij motiveert is voornamelijk the good cause: grotere impact, verduurzaming. Ik vind het heel belangrijk dat we in harmonie leven met onze omgeving en ik baal ervan dat ik zo vaak zie dat dit misgaat (van sigaretten en lachgaspatronen op de parkeerplaats tot dierenleed). Daarnaast motiveert het mij enorm om te werken in een leuk en professioneel team!”

 

Society 3.0

“Als DW alle verwachtingen overtreft, staat de toekomst in het teken van gelijke verdeling, geen economische groei maar bloei (in harmonie met de Aarde), usership in plaats van ownership (deelauto op zonne-energie)…

 

Ik denk dat het heel mooi is dat bij een substantieel deel van de bevolking het ‘bewustzijn’ er al is (gezien de blijvende trend over verantwoord voedsel, cleanups, initiatieven op plastic…). Ik denk niet dat we moeten wachten tot de COP eruit is en het klimaatprobleem adequaat gaat aanpakken (Note; De COP is verantwoordelijk voor het op stoom houden van de internationale activiteiten om de ongewenste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen). Dus dan toch op een regionaal/lokaal niveau samenwerkingen tussen particulieren/consumenten, ondernemers en overheden.

 

Ik geloof helemaal in het gedachtegoed van o.a. Ronald van der Hoff met zijn Society 3.0 dat wij het met elkaar zelf moeten doen. Dus zoek de verbinding, inspireer elkaar en ga aan de slag! Dit gaat wellicht niet direct over het resultaat, maar de incrementele stap is van essentieel belang. Het zijn de uitzonderingen die van de een op de andere dag stoppen met vlees en vliegen. Maak het behapbaar.”

 

TIPS

“Heb je interesse, stap er gewoon op af, vraag! Zie vooral niet teveel drempels, maar begin gewoon ergens met informatie, een meetup, desk research (als dat niet saai is), social media…: begin ergens! Dat leidt tot het volgende in je oriëntatie tot duurzaamheid.

 

Laat je zeker niet verlammen door het idee van een onmogelijke opgave! Je kan zoveel: denk aan kledingruil, heerlijke en zelfs makkelijke alternatieven voor vlees (tot en met een heerlijke bapao van de Vegetarische Slager; iets minder gezond wellicht); prachtige toegankelijke vakantiebestemmingen zijn soms dichterbij dan je denkt; etc.

 

Je hebt prachtige boeken over hoe toegankelijk duurzaamheid is. Bijvoorbeeld: ‘Dit is een Goede Gids’ van Marieke Eyskoot.

 

 

 

“Zoek de verbinding, inspireer elkaar en ga aan de slag!”

 

Meer weten over Duurzame Week? Check de website!

Duurzame Week – Climate Innovation Experience & Climate Planet
Utrecht Natuurlijk!
NO COMMENTS

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.