Met deze tips wordt vegan zijn makkelijker

Veganisme wordt steeds bekender en veel mensen proberen het uit. Ook de media vinden veganisme een erg interessant onderwerp. Telkens komt toch wel naar boven dat veganisme eigenlijk te ver gaat of te moeilijk is. Dat is ook niet zo gek: onze hele wereld is ingericht op het gebruik van dieren. In enorm veel bewerkte producten zit iets dierlijks. De veehouderij is een miljardenindustrie. Dus ik ben de eerste om toe te geven dat dierlijke producten vermijden in deze wereld best een uitdaging is. Daarom bied ik graag wat tips om het makkelijker te maken.

 

Motivatie

Het begint allemaal bij motivatie. Zonder motivatie kom je nergens. Dan is het net zoiets als: ik wil afvallen, dus ik ga elke dag hardlopen. Je koopt een leuk outfitje, gaat fanatiek rennen, maar na twee weken zie je nog geen resultaten en heb je er genoeg van. Afvallen is ook niet de beste motivatie om iets te doen. Het is in feite iets oppervlakkigs dat geen voldoening geeft als je het eenmaal hebt. Natuurlijk voelt het even fijn, maar word je er echt gelukkig van? Ik denk dat hier hetzelfde geldt als bij geld: de loterij winnen is leuk, maar loterijwinnaars blijken uit onderzoek van de Postcode Loterij niet gelukkiger te zijn dan voordat ze de loterij wonnen.

 

Bedenk je daarom van tevoren heel goed waarom je iets wilt. Misschien wil je gezonder gaan eten, maar waarom wil je dat? Of je wilt duurzame keuzes maken, maar waarom? En misschien wil je gewoon geen meer dieren eten, maar waarom? Als je goed nadenkt over deze vragen en op onderzoek uitgaat, dan wordt dit doel veel meer verankerd in jouw kernwaarden. Zo wordt het ook makkelijker om ernaar te handelen. Wat kijktips op YouTube: Earthling Ed, Joey Carbstrong, NutritionFacts.org. Op Netflix: Cowspiracy, What the Health, Okja. Leestips: Dieren Eten van Jonathan Safran Foer, Stoppen met Vlees van Robert Bridgeman, Vlees is dood, lang leve groente van Robin Schaper.

 

Maar hoe dan?

Als je eenmaal weet waarvoor je dit doet en er echt een goed gevoel bij hebt, dan is natuurlijk de vraag: hoe doe ik dit? Voor mensen die van koken houden kan veganisme ontzettend leuk zijn: je probeert allerlei nieuwe groentes, peulvruchten, granen, noten, zaden en vleesvervangers uit. Het geeft ook veel voldoening als je die ‘umami’ vindt die dierlijke producten jou voorheen gaven. Aan de andere kant kunnen mensen dierlijke producten missen in de keuken. Maar dat hoeft echt niet: als je op onderzoek uitgaat, dan vind je veel leuke trucjes en producten om alles te vervangen. Zo wordt vegan eten een culinair avontuur. Een paar fijne kookblogs: Wateetjedanwel, Minimalist Baker, Blackbirdsandcakes.

 

Voor mensen die niet van koken houden kan het uitdagender zijn. Ik ben er zelf zo een: ik hou niet van recepten opzoeken, ik hou niet van allerlei gekke ingrediënten in huis halen en ik hou niet van koken (maar dus wel van eten!). Voor die mensen een paar persoonlijke tips van mij: eet in het begin gewoon elke dag een vleesvervanger. Ze zijn er om jou het leven makkelijker te maken en als je ze allemaal uit probeert ben je zo weer een week verder. Tip twee: eenpansgerechten. Gooi gewoon allerlei groenten, bonen of een vleesvervanger en rijst of pasta bij elkaar. Lekker zout en peper erover, eventueel een sausje (zoals hummus/vegan mayo/ketchup/ sojayoghurt) erbij en klaar. En tip drie: denk niet te moeilijk. Kies gewoon je koolhydraatbron zoals aardappels, rijst, pasta of brood en doe daarbij groenten die in de aanbieding zijn en een vleesvervanger of bonen. Handig trouwens om te kijken welke producten vegan zijn: gewoonvegan.nl.

 

Andere tips

Wees niet bang om grote porties te eten. Omdat plantaardig eten in de regel minder calorieën bevat, moet je echt wat meer eten. Heerlijk toch? Als je het gezond wil aanpakken eet je het beste elke dag:

 

  • volkoren granen (brood, havermout, pasta)
  • fruit (bessen, appels, bananen, etc.)
  • handje noten of pindakaas
  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad
  • bonen (kan ook in de vorm van hummus of tofu)
  • groene bladgroenten (sla, spinazie, peterselie, koriander etc.)
  • kool (broccoli, boerenkool, bloemkool, spruitjes, rode kool, zuurkool)
  • andere groenten (tomaat, wortel, biet, ui etc.)
  • water en groene thee
  • B12 supplement van 1000 ug

 

Bouw het rustig op. Je lichaam moet eraan wennen dat je opeens zoveel vezels eet. Je zal dus meer naar de wc gaan, maar dat is goed. Probeer het plantaardige voedsel alleen wel rustig op te bouwen, zodat het niet enorm gaat rommelen in je buik.

 

Zoek vegan buddy’s in jouw omgeving. Het enige nadeel van vegan zijn is dat het sociaal nog een beetje lastig is. Vraag daarom aan je partner of vrienden of vriendinnen of ze soms met jou mee willen doen. Of ga eens naar een vegan potluck om nieuwe mensen te leren kennen die er net zo over denken als jij. Kijk bijvoorbeeld op veganevents.nl.

 

Relax, take it easy Plantaardig eten zou een verrijking moeten zijn van jouw leven. Als je eens iets eet dat van dieren komt, betekent dat niet dat je ‘van de wagen bent gevallen’. Elke keer dat jij kiest voor een plantaardige maaltijd, ben je gewoon een held.

Zelf knoflook telen in je (moes)tuin of op je balkon: een simpel stappenplan
Research: Mijn ‘milieuzonden’ op een rijtje
NO COMMENTS

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.